Tsemendi kasutamise algus Eestis
Lähiajal ilmub Eesti Betooniühingu eestvedamisel ülevaateteos "Eesti betoonehituse ajalugu", mis käsitleb betooni tootmist ja selle kasutamist tööstusharu algusaegadest Eestis kuni tänapäevani.Avaldame katkendi raamatu algusosast, mille autoriks on ajaloolane Uno Trumm
1821. aastal kutsuti Venemaa teenistusse Pariisi Polütehnikumi teede ja sildade ehitamise eriala lõpetanud Antoine Raucourt de Charleville (1789-1841), kes oma tegevuses insenerina Pariisi kaitserajatiste ehitamisel ning Toulouni meresadama arendamisel oli praktikas kasutanud L. Vicat' meetodeid hüdraulilise sideaine valmistamisel.
Oma kaasmaalase, Vene maanteede ülevaataja kindralleitnant Augustin de Betancourti ülesandel korraldas ta ulatusliku uuringu, mille eesmärgiks oli välja selgitada Peterburi kubermangu lubjakivi sobivus hüdrauliliste sideainete valmistamiseks. Kuna talle usaldati 1822. aastal ka Narva ja Ivangorodi vahelise silla ehitus, uuris ta muu hulgas Narva ümbruse lubjakivi-lademeid ning kasutas silla ehitamisel nende lademete lubjakivist valmistatud romaantsementi. Üsna suure tõenäosusega oli Narva sild esimene suur ehitis Eestis, mille puhul tsementi kasutati ning A. Raucourt de Charleville esimese Eesti alal valmistatud tsemendi tootja. Oma uuringute tulemused publitseeris ta raamatus, millele ka L. Vicat oma hilisemates töödes viitas.
A. Raucourt de Charleville'i uuringutele tuginedes rajas sõjaväe-insener Pavel Rochet 1851. aastal Peterburi lähedal Schlüsselburgi maakonnas esimese romaantsemendivabriku Venemaal. Rochet' vabrikus valmistatud romaantsement maksis 0,16-0,20 rubla puuda kohta, Inglismaalt sisseveetava tsemendi hind oli 0,60 rubla puudast.
Samal ajal levisid vastavad teadmised ka Eesti- ja Liivimaal. 1851. aastal Tallinnas välja antud ehitusalane käsiraamat "Bau-Handbuch für Landwirthe in Ehst-und Liefland" sisaldas juhiseid nii trassi (telliskivi)ahu) sisaldava hüdraulilise lubimördi kui ka romaan-tsemendi valmistamise kohta.
Inglise tsemendi sissevedu Venemaale, muu hulgas Eesti- ja Liivimaale, algas üsna varakult. Nii kirjutati juba 1846. aastal nädalalehes Das Inland keskaegsete lossivaremete taastamisel tsemendi kasutamisest. Kui inglased Krimmi sõja ajal (1853-1856) oma tsemendi sisseveo Venemaale keelustasid, andis see tõuke tsemendivabrikute rajamiseks Saksamaal. 1855. aastal Stettinisse (Szczecin) rajatud vabrik kujunes sõja ajal üheks peamiseks Venemaa, sh Balti kubermangude tsemendiga varustajaks. Sõja lõppedes taastus ka Inglise tsemendi sissevedu.
Esimene portlandtsemenditööstus tollase Venemaa territooriumil asutati 1856. aastal praeguse Poola alal Grodziecis, kuid selle vabriku toodang, mis 1860. aastate lõpul ulatus 250 0 00...275 000 puudani, kulus peamiselt kohaliku ning lähedal asuvate Austria ja Preisimaa piirkondade vajaduse rahuldamiseks. Lähemaid andmeid tsemendi sisseveo kohta Balti kubermangudesse on alates 1860. aastatest, mil hakati rajama ka esimesi betoonehitisi. Üks selliseid oli näiteks 1862. aastal Tallinna Harju värava juurde ehitatud lai betoontrepp.
Samal aastal teatas Tallinna ehitusettevõtja H. Meyer, et teeb mitmesuguseid portlandtsemen-ditöid: valmistab treppe, valab põrandaid saalidesse, koridoridesse, keldritesse, laoruumidesse, vabrikutesse ja poodidesse ning ehitab kõnniteid. Tema sõnul olid külma hoidvad tsementpõrandad kasulikud keldrites ja laoruumides, kus säilitati tera- ja puuvilja. Ühtlasi kaitsevat tsementpõrand keldrit vee sissetungi eest.
Tsementi veeti Eesti-, Liivi-ja Kuramaale sisse kõigi neis asuvate sadamate kaudu. Tabel 1 esitab tolleaegsele ajakirjandusele tugineva ülevaate tsemendi sisseveost suurematesse sadamatesse - Liepaja (Libau), Ventspils (Windau), Riia ja Narva - aastail 1861-1867-
Kahjuks puuduvad Tallinna kaubavahetuse ülevaadetes tsemendi sisseveo andmed. Ilmselt olid selle kogused muu kaubakäibega võrreldes tühised, kuigi tsemendiga kauplesid tollal ühel või teisel moel kõik Tallinna suuremad kaubafirmad. Nii teatas C. Rotermann juba 1853. aastal lakooniliselt, et ta on tsementi saanud.
1857- aastal müüs Tallinna Tolliamet enampakkumisel 163 tünni mereveest kahjustatud ja 25 tünni kahjustamata tsementi, mis olid päästetud laevaõnnetusse sattunud Rootsi laevalt Jehu. 1858. aastal pakkus Carl F. Gahlnbäck välismaist tsementi hinnaga 2,50 rubla tünn. Hinna järgi otsustades oli tegemist romaantsemendiga. Alles aastal 1859 müüs Joachim Christian Koch juba konkreetselt portlandtsementi, pakkudes sellest ajast alates "värsket Inglise portlandtsementi" regulaarselt. Alates 1862. aastast hakkas sama tegema ka kaubafirma Th. Clayhills & Sohn. Aeg-ajalt osalesid tsemendiäris C. Rotermann, Hoeppener & Co, J. E. Steinberg ning C. F. Gahlnbäck.
Eesti sadamatest oli parimaid andmeid võimalik leida Narva kohta. (Narva nimetamine Eesti linnaks on tinglik, kuna tollal ei kuulunud Narva Eestimaa kubermangu, vaid oli hoopis Ingeri-maa kubermangu keskus. Autori märkus.) Nende alusel veeti 1863. aastal tsementi sisse 1250, 1864. aastal 940 rubla, 1865. aastal 1720 rubla ning 1867- aastal 941 rubla väärtuses. Ühe tünni sisseveetava tollivaba Inglise tsemendi hinnaks Narva turul oli 1868. aastal 5,25 rubla. Riia sadama puhul õnnestus leida ainult ühe aasta andmed tsemendi sisseveo kohta, kuid see-eest on teada, et 1864. aastal veeti mööda Riia-Daugavpilsi (Dünaburg) raudteed Riiast välja 72 908 puuda (u 7025 tünni) tsementi. Järgmisel aastal veeti lupja, tsementi ja mulda välja kokku 234 340 puuda. Analoogia põhjal eelmise aasta andmetega võib eeldada, et tsement moodustas kogu veost umbes poole ehk üle 10 000 puuda.
Samal ajal pidi tsemendi sissevedu Riiga olema palju suurem, sest osa tsemendist tarbiti kohapeal.
1850.-1860. aastatel veeti tsementi sisse ka Kunda sadama kaudu. 1870. aastal toodi portlandtsementi Kundasse vähemalt kahel korral, teadmata kogus Hollandi laeval Concurrent ning 300 tünni Inglise laeval Osiris. (Mõlemal korral kuulusid laevalaadungisse ka tulekindel savi ja tulekindlad tellised, mis läksid ilmselt Kunda tsemendivabriku pudelahjude ehitamiseks. Autori märkus.) Väiksemaid koguseid veeti muudessegi sadamatesse, näiteks Hiiumaa sadamate kaudu toodi 1865. aastal sisse 500 hõberubla eest tsementi, millest osa läks edasi teistesse Venemaa sadamatesse.
Portlandtsement oli müügil ka Tartus, nii näiteks pakkusid seda 1861. aastal C. H. Jürgenson ja C. J. Keller. Viimase juures Kaubahoovis maksis tsement 7 rubla tünn. Ka 1862. aastal pakkus Tartus tsementi müüa C. H. Jürgenson, 1864. aastal tegeles sellega Joh. Kurrikoff, 1865. aastal P. Bokownew. Pärnus müüs 1865. ja 1868. aastal Inglise portlandtsementi A. Heinrichsen. 1872. aastal ka hoopis õllevabrikandina tuntud Heinrich Puis.
Tsemendi sissevedu tingis vajaduse ka selle kvaliteeti kontrollida, nii teataski nädalaleht Bal-tische Wochenschrift juba 1864. aastal, et Riia Polütehnilise Instituudi analüütilise keemia laboratooriumist on võimalik muu hulgas tellida ka tsemendi analüüse. Järgnevalt ilmus selliseid teateid regulaarselt, nii teatas instituudi
uurimisjaama juhataja dr Rauck 1873. aastal, et jaam toimetab tsemendianalüüse, milleks tuleb saata jaama kahenaelane tsemendiproov ning tasuda 12 rubla.
1881. aasta märtsis andis instituudi põllumajanduslike ja keemiliste katsete ning seemnekontrolli jaam taas teada, et seal tehakse muu hulgas ka tsemendi keemilise koostise analüüse ning uuritakse ränidioksiidi sisaldust tsemendis. Seekord tuli laborile tasuda juba 25 rubla ning saata sinna kahepuudane tsemendiproov.
Uno Trumm (sünd. 1964) on Tartu Ülikooli haridusega ajaloolane, ta töötab praegu oma erialal SAs Virumaa Muuseumid. Ta on üks Eesti tööstuse ajaloost jutustavate raamatute "Kunda tsement 140" (2010, In Nomine) ja "Eesti turbatööstuse ajalugu" (2012, In Nomine) autoreid, käsitledes neis tööstuste vanemat ajalugu.
■ Raamatus "Eesti betoonehituse ajalugu" oli Uno Trummi uurida tsement-betoontoodete tööstuse ajalugu selle algusaegadest kuni Eesti Vabariigi taastamiseni.
3001eheküljeline rohkelt illustreeritud ülevaateteos "Eesti betoonehituse ajalugu" ilmub Eesti Betooniühingu tellimusel ja kommunikatsiooniettevõtte In Nomine kirjastamisel.
Ehitaja